Cestování,  Zahraničí

GREEN ISLAND u Taiwanu

Tak tenhle zelený ostrov, který také nese místní název LUDAO zůstane navždy v našich srdcích.
Myslím, že po dočtení celého tohoto článku, pochopíte proč.

Při cestování po Taiwanu jsme dostali tip právě na tento ostrov. Prý je to ideální místo pro milovníky přírody a pro vášnivé fotografy. To zní slibně že? Už z vyprávění nás to velmi zaujalo a tak rozhodnutí, že se na ostrov vydáme, bylo jednoduché, rychlé a jednohlasné.

Tento ostrůvek vulkanického původu o celkovém obvodu 19 km a se třemi tisíci obyvateli leží východním směrem od ostrova Taiwanu v Tichém oceánu. Celé pobřeží i vnitrozemí podléhá již od svého vzniku velkým erozím. Vytváří tak překrásná torza bizarních tvarů. Úchvatné výhledy a nezapomenutelné scenerie východů a západů slunce lze pozorovat na mnoha výběžcích celého ostrova.

Jsou dvě možnosti, jak se na ostrov můžete dostat. A to malým letadlem pro 19 pasažérů – to je rychlejší, ale dražší varianta. A nebo můžete jet místním trajektem, který na ostrov mimo sezónu jezdí dvakrát denně (pouze za příznivého počasí) a převeze až 250 pasažérů. My si samozřejmě zvolili trajekt.

Z města Taitung jsme se brzy ráno přesunuli taxikem z hotelu do přístavu Taitung Fugang Harbor, kde jsme dle doporučení byli ještě před 8h ranní – tedy před otvírací dobou, abychom zvýšili pravděpodobnost, že na nás zbydou lístky na loď, protože jsme neměli rezervaci.
Hned po otevření prodejních okýnek, jsme se zařadili do fronty, která se rychle zvětšovala. Lísky naštěstí ještě měli. Museli jsme předložit pasy a na něj nám vystavili každému jeden lístek. Lístek jsme měli každý na své jméno a stál 560 taiwanských dolarů (TD), což je v přepočtu 425Kč. Ostrov jsme navštívili v lednu 2020 – tedy mimo hlavní sezónu, takže je možné, že v sezóně bude stát lístek více. Cena, kterou jsme zaplatili, byla cena pro turisty. Místní platí o polovinu méně.

Celí nadšení, že máme lístky a že nám návštěva ostova vyjde, jsme se chvíli potloukali po přístavu a čekali na 8:30, kdy začalo naloďování. Nadšení střídá lehké obavy a nervozita, protože jsme se na internetu dočetli, že cesta lodí je často nepříjemný zážitek. Ale říkali jsme si, že těch 50 minut jízdy to zvládneme – přeci to nemůže být tak hrozné………… ale bylo.

Nemůžu říct, že počasí bylo vyloženě špatné. Jenom hodně foukalo a proto byly veliké vlny. Celá loď se houpala. A to fakt hodně. Bylo to jako 50min na horské dráze. Jakmile začal zvracet jeden člověk, spustila se řetězová reakce. Zvracela přibližně polovina cestujících. Můj žaludek to ustál a Michalův to vypustil ven ve 40minutě jízdy. Hodně se nám i klepaly končetiny a bylo nám tak celkově prostě špatně. Taková celková slabost.
Teď už bohužel chápeme, proč se trajektu říká „sea sickness ferry“.
Ještě, že loď i posádka jsou na toto připravení a všude mají igelitové pytlíky a kyblíky na zvracení.
Ani nevíte, jak jsme byli rádi, když konečně loď začala zpomalovat a blížila se do přístavu Nanliao Fishing Harbor. Z lodi jsme spěchali ven mezi prvními. Ještě jsme byli celí rozechvělí a oslabení z jízdy, když se na nás slétli místní prodejci a velice aktivně nám začali nabízet půjčení skútru.
Byli velice neodbytní.

Skútr jsme samozřejmě chtěli a potřebovali, jen jsme si museli dát chvilku oraz. Sedli jsme si na schody u nějakého domu a snažili se dát do kupy. Ale oni nám ne a ne dát pokoj. Jedna paní za náma pořád na tom skútru jezdila, jestli si ho nechceme pronajmout za cenu 300TD na den. A tak jsem se pustila do smlouvání. Nakonec jsme se dohodly na 400TD (304 Kč) na dva dny. Paní nám prostě dala klíček, dvě helmy a řekla, že pak máme nechat skútr vedle záchodků v přístavu.
Nic jsme nepodepisovali a nechtěla vidět ani řidičák 😀
Po této zkušenosti jsme si řekli, tady to bude opravdu „divočina“.

Přes booking jsme si předem zarezervovali dvě noci v ubytování Lu Lu Mi in Ludao. Rovnou jsme se vydali ubytovat. Měli jsme jeden pokoj, který byl na taiwanské poměry celkem prostorný a byla k němu i vlastní koupelna se záchodem. Nic nám tam nechybělo. Stejně jsme byli jako vždy hodně venku.
Za ubytování jsme tady zaplatili 3000 TD (2287Kč).

Za dva dny jsme na ostrově zažili různorodé počasí. První a poslední den bylo opravdu nádherně a druhý den jsme měli pod mraky a občas pršelo. Ani jedna varianta nám nevadila, protože jsme měli možnost vidět ostrov v různých scenériích, které byly jedinečné.

Na ostrově je totiž velká spousta krásných míst a právě ty jsme dva dny prozkoumávali.

Lyuday Lighthouse
Majestátní maják byl navržen japonskými inženýry, postavený místními ostrovany v roce 1938 a je 33,3 metrů (109 ft) vysoký.
Již z dálky upoutá vaši pozornost. V období naší návštěvy se zrovna část majáku a jeho blízkého okolí rekontstuovala. Ale za návštěvu stál i tak.
Byl na něj hezký pohled z přilehlé pláže.

Green Island Human Rights Culture Park
Toto muzeum lidských práv a pamětní park na Zeleném ostrově v Taitung County na Tchaj-wanu bylo vytvořeno na památku obětí politického útlaku uvězněného během Bílého teroru, období bojového práva, které trvalo 38 let. Čínská nacionalistická strana byla od roku 1949 do roku 1987 uvězněna desítkami tisíc politických disidentů, z nichž mnozí byli na Zeleném ostrově, kde byly postaveny dvě věznice, které symbolizovaly politické potlačení během tohoto období na Tchaj-wanu. Dnes je muzeum součástí bývalého komplexu věznic s hlavní budovou dříve známou jako „Oasis Village“.

Zhaori Hot Springs
Tyto horké termální prameny patří mezi tři přední na světě obsahující slanou vodu. Před naší návštěvou jsme si je obhlídli přes den a vydali jsme se tam až večer na pozdní koupačku. Zaplatili jsme vstup 200TD na osobu a byli tam mezi prvními návštěvníky. Musíme tedy říct, že čistota převlíkáren, sprch a záchodů byla spíš nic než moc a tak jsme se tam zdržovali jen po nezbytně dlouhou dobu. Všechny svoje věci jsme si dali do takových „nákupních“ košíků a ty jsme si vždy přenášeli s sebou a nechávali si je poblíž místa, kde jsme se zrovna namáčeli.

Mají tam jeden vnitřní bazének, který má teplotu kolem 48°C. Ten jsme zkusili jako první a pak jsme se šli zchladit ven do těch trochu studenějších. O chvíli později jsme venku našli ale ještě dvě části, ve kterých byla voda opravdu teplá až místy horká. Musíme říct, že venkovní koupání v horké vodě s výhledem na hvězdy na otevřené obloze nad námi bylo opravdu boží.
Celou atmosféru a krásu tohoto místa však narušuje protivný a velice neochotný personál. Který nám nejprve velice agresivně vysvětloval, že se nemůžeme jít koupat bez čepice….. jenže nám to říkali čínsky a tomu jsme ani zbla nerozumněli že jo. Takže jsem se tam pak anglicky zeptala jednoho mladého návštěvníka a ten nám poradil. Koupací čepici jsme si koupili u vstupní brány za dalších 50TD za kus. A po celou dobu měli zaměstnanci na všechny návštěvníky pořád nějaké připomínky – ještě, že jsme jim nerozumněli.

Fanchuanbi Grassland
Travnatý útes, který se nachází právě nad zmíněnými termálními prameny. Vyjdete k němu ze stejného parkoviště a zamíříte po dřevěné cestě ke schodům, které vás dovedou nahoru. I díky těmto krásně zeleným útesům vám přijde celý ostrov mnohem více zelenější. Výhledy odsud na ostatní části ostrova jsem si moc oblíbila. Užili jsme si zde několik scenerií a pochopili, jak velmi aktuální počasí ovlivní celý vzhled ostrova.

Dabaisha Beach
Jedna z nejoblíbenějších místních pláží. Věřím, že v sezóně je zde naprosto parádní koupačka. My jsme si v lednu užili jen procházku a sbírání korálů, které jsou všude na ostrově.

Little Great Wall
Toto je naše nejoblíbenější místo na celém ostrově. „Malá čínská zeď“ vás dovede až na Hsiao Changcheng, což je nejkrásnější vyhlídka na ostrově a právem patří k nejnavštěvo­vanějším místům, odkud lze obdivovat východní část pobřeží, skálu nazvanou Sleeping Beauty (Spící krásku) a Dog Rock (Psí skálu). Výhledy na oceán tu mají tisíce odstínů modré.
Měli jsme štěstí a při naší návštěvě na tomto kouzelném místě jsme byli sami. V jedné chvíli si v altánku užívám výhledy na krásný Pacifik a v druhé chvíli se mi oči zalívají slzami a celou mě naplňuje dojetí a láska při pohledu na klečícího Michala, který v dlaních drží červenou krabičku s prstýnkem.
Ano!
Přesně na tomto úžasném místě, v dokonalý moment, kdy jsme byli sami dva obklopeni nádhernou přírodou okolo, mě Michal požádal o ruku.
A ANO byla samozřejmě má odpověď, na kterou si Michal musel chvilku počkat, protože se mu povedlo mne opravdu překvapit.

Takže letošní rok nám začne nové dobrodružství, kterému se říká „manželství“. ♥

Teď již jistě chápete, proč Green Island zůstane navždy v našich srdcích a vzpomínkách.
Není to však pouze o těchto zmíněných místech a o krásném překvapení, které mi Michal připravil. Tento malý ostrov toho nabízí mnohem více. I na tak malém kousku země je opravdu, co objevovat.

Krásná zákoutí, kamínkovokorálovité pláže, romantické zátoky, skalní vyhlídky, útesy porostlé zelení, altánky u cesty, západy a východy slunce, jeskyně a hlavně ty výhledy na tu krásnou přírodu všude kolem.
Tento ostrov je velice vyhledávaný pro své podmořské krásy, které se v jeho blízkém okolí ukrývají pod hladinou oceánu. Není se čemu divit, že se sem sjíždí velké množství lidí právě za účelem potápění, které vám zde nabídnou na mnoha místech. Vždy však doporučují jít se zkušeným člověkem, který má potřebné certifikáty a hlavně zná místní vody, které mohou být zrádné.

Smutná realita
Ale ani zde na tak krásném ostrově není vše 100% a jsou zde místa, která bychom nejraději neviděli v tomto stavu. Toto je však výsledek lidského počínání a my lidé jsme jediní, kdo jsme za to zodpovědní. Odpadky jsou opravdu zkrátka všude. A protože jsme zvyklí ohnout náš hřbet a odpadky sebrat a je nám jedno, jestli je to u nás v Čechách, v Německu a nebo tady na ostrově, nebylo to pro nás ani tentokrát přítěží a nějaké ty plasty jsme s sebou odvezli. Už se to pro nás stává běžnou činností a proto jsme také v Čechách pomohli rozjet odpadkovou akci #ohnihřbet o které si můžeš přečíst v samostatném článku tady. Pevně věříme, že se k nám přidá více lidí a nebo, že si aspoň příště rozmyslí, jestli ten obal od tatranky opravdu musí pohodit do přírody.
Ale to už je zas jiný příběh.

Zpátky k ostrovu.

Doporučení: Vemte si s sebou hotovost.

Pokud jste tak jako my zvyklí všude běžně platit kartou, tak tady obzvláště velký pozor. Kartou tu nezaplatíte. Proto s sebou mějte vždy dostatek hotovosti.

Na celém ostrově najdete samozřejmě několik stravovacích zařízeních, kde se můžete dobře najíst. A mají tu i dva ze svých typických obchodů a to 7-Eleven a Family mart, ve kterých koupíte věci za stejné ceny jako kdekoliv jinde na Taiwanu. Jen nepočítejte, že tu jsou noční trhy – protože ty tu nenajdete. Ale pokud budete mít chuť na jejich klasickou sladkou klobásu, nebojte se, že byste zde nenašli místo, kde by vám ji udělali.
To by zkrátka nebylo ono 😀

Cesta zpátky

Poslední ráno na ostrově jsme si sjeli opět hned ráno na otvíračku koupit lístky na loď smrti, abychom měli jistotu, že se vejdeme. Lístky se kupují hned vedle DUTY FREE obchodu, kde otevřenou malou místnost s přepážkou. A pak jsme se potloukali po okolí a čekali na odjezd lodi, která z ostrova vyplouvá pouze 1x denně ve 14:30. Zašli jsme si na poslední oběd do místní „restaurace“, kde jsme byli včera na večeři.
Dali jsme si nudle s masem – každý rozdílný druh, což se nám trochu vymstilo a měli jsme dát na ozkoušené nudle ze včera.
Protože jedny z těch, které nám naservírovali, byly teda sakra fest pálivé.
I přesto, že jsem je obrečela, spořádala jsem celou porci.
Jen jsem doufala, že je na lodi později nevyhodím 😀

Na 14h jsme se přesunuli skútrem do přístavu a ten jsme dle instrukcí, odstavili u záchodků. Prostě jsme ho tam nechali s klíčkem v zapalování a šli si stoupnout do fronty na loď. Prostě pohoda.

Tentokrát nám počasí přálo. Moře bylo klidné a nebyly skoro žádné vlny a tak jsme během té pohodové cesty zpátky na Taiwan dokonce i klimbli.

Shrnuto a podtrženo:

NÁVŠTEVU GREEN ISLANDU JSME SI OPRAVDU UŽILI
a doporučujeme ho navštívit.