Cestování,  Zahraničí

Lefkada

Ostrov naleznete u západního pobřeží horkého Řecka. Lefkádu jsme si zamilovali! Má naprosto všechno, co vám může ostrov nabídnout. Krásnou přírodu, hezká městečka, milé lidi, dobré silnice a moře. A to hned to nejhezčí moře a pláže, které jsme kdy viděli. Zátoky, které vám připomínají Karibik. Ovoce si utrhnete čerstvé ze stromu a jak krásně voní….to se ani nedá popsat! Lefkáda se prostě musí zažít!!

Lefkada je prý relativně velký ostrov, ale nám to moc nepřijde, protože se dá objet bez problémů za dva dny s tím, že si prohlídnete krásy tohoto ostrova. Když pak chcete na nějakém místě nebo pláži nějaký čas pobýt, tak to je jiná. To už je na déle. Čím déle na Lefkadě budete, tím více se vám nebude chtít ji opustit 😀

Celý ostrov je s pevninou spojen jen uzoučkým průplavem, přes který je dnes zbudován zvedací most a po něm se sem dá bez problému přejet autem. Stejně tak jsme to udělali my s našim Vítkem.

I přes velké sucho, které tu od začátku roku vládne je ostrov krásně zelený a nabízí tak nezapomenutelné výhledy na kopce a hory, kterých je tu opravdu hodně. Když si vygůglíte slovo Lefkos, zjistíte, že to znamená v překladu „bílý“. To je výstižné. Pojmenován tak byl zřejmě dle bílým skalám, které se tyčí na jihu ostrova a jsou na ně krásné výhledy. Bílé útesy v krásném kontrastu s modrým mořem.

Centrem ostrova je město Lefkada, ve kterém jsme se jen na chvíli zastavili a prošli se centrem v kouzelných uličkách s hezkými restauracemi a obchůdky.

KATHISMA BEACH – Pláž KATHISMA

První naší zastávkou byla pláž, která je od města Lefkada vzdálená cca 15 km a sjíždí se k ní po pěkných háďatech prudce dolů. Ale stojí to za to. Tato pláž, je naší nejoblíbenější. Není zdaleka nejhezčí, ale dá se až k pláži zajet autem a bez problému tam parkovat a to i přes noc. Spali jsme zde celkem 4 noci a to naší první noc a naše poslední tři noci na Lefkádě. Pláž je dlouhá cca 1,5 km a tvoří ji malé kamínky. Není tu dlouhý sestup do moře, které je azurové barvy a často se tu tvoří větší vlny, což není dobré pro šnorchlování. Takže paráda, nemám ráda pozvolné dlouhé mělčiny, po kterých musíte jít než se dostanete trochu do hloubky, abyste si mohli dát pár tempíček. Pláž zakrývají zelené kopce a to jak z vrchu, tak i z obou stran. Na pláži je spoustu taveren(restaurací) a barů s bazény a lehátky. Na pláži pak každá restaurace vlastní lehátka se slunečníky v několika řadách. Sprchy tu nemají přímo na pláži, ale jsou k dispozici u místních podniků, kde je možnost využít i převlékací kabinky nebo toalety. Je možnost zaplatit si tu i paraglajding, který je tu populární 🙂 Prostě skvělé místo, na kterém jsme pár dní vegetili. Dokonce se nám podařilo přes heslo připojit na wifinu restauračky, takže paráda. Pro nás ideální spot. Zažili jsme tu sobotní den, kdy bylo na pláži plno lidí, ale věříme, že v sezóně jich tu bude ještě víc a může tu tak být přelidněno.

Jestli zde budete doporučujeme jít se podívat na západ slunce. Ty jsou tu naprosto dechberoucí. Úchvatné západy slunce se nám tu podařilo vidět dva a vždycky to stálo za to!

KALAMITSI BEACH – Pláž Kalamitsi

To jsou tři menší plážičky, které se nacházejí cca 2 km pod vesničkou Kalamitsi. Malé, neorganizované, oblázkové pláže, se strmějším přístupem do moře. Jedny z nejkrásnějších pláží ostrova! Ale to tady jsou skoro všechny pláže podle mně 😀

-Kavalikefta beach- k této pláži se nedá dostat autem. Můžete stejně jako my sjet z prudkého kopce po klikaté asfaltce dolů na parkoviště, která jsou placená. Ale je tu i jeden menší plácek pro pár aut a protože jsme k němu dojeli kolem půl 10 ráno, bylo tam jen jedno auto, my tak mohli zadara zaparkovat. K pláži se dá od parkoviště sejít po kamenných schodech, kterých je jen pár nebojte 🙂 Dojdete na kamínkovou pláž, kde je možnost i za poplatek 6euro zapůjčit si lehátka. Ale je jich tu jen pár, protože pláž je malá a navíc tam je hodně balvanů a skalek. A to i v moři. Proto je tu dobré šnorchlování. Je tu k vidění spousta druhů rybek. A my se rozhodneme na téhle pláži zůstat pár hodin a ogrilovat si oběd.

Venkovní terasa u kousek od pojízdné vily EAGLES.

K obědu jsme si udělali ogrilované malé klobásky a jako přílohu jsme měli v alobalu pečené brambory se zeleninou. Mňamka. Pořádně jsme se nadlábli. Ta vůně grilu musela pokoušet čichové buňky ostatních na pláži. Takže tentokrát jsme to nebyli my, ti co slintají nad vůněmi grilovaných jídel linoucí se od ostatních 😀

A po vydatném obědě jsme si užívali moře a slunili se na pláži. Teda já jsem se slunila, protože Michal už cítil připečená ramena, tak se schovával ve stínu. Ve stínu našeho luxusního skládacího stolu kde si i zdřímnul zatímco já jsem se opejkala 😀 😀

-Megali Petra beach- k této pláži jsme se jen prošli z naší venkovní terasy. Jde se tam přes kameny a skalky. Tahle pláž je vlastně stejná, jako pláž Kavalikefta, jenom je delší a větší. Proto se tam slézá více lidí a často i nudistů, kteří mezi kameny hledají soukromí plácek. Procházeli jsme se po ní a pak se vrátili na naše místečko.

-Avali beach- na tu jsme se chtěli jet vykempit, když jsme po 15h opustili naši venkovní terásku. Cesta k této pláži nebyla v dobrém stavu a podél pláží už byla jen štěrkovitá. Pláže byli liduprázdné a bylo vidět, že jsou špinavější než ty, které jsem doposud navštívili. Bylo tu jen pár lidí, kteří tu kempovali a jeden starší pár, který si připomínal mladá léta souloží na pláži. 😀 Nikoho jsme nechtěli vyrušovat, takže jsme se otočili a jeli na další bod. Né že by tam nebylo dost místa pro všechny. Ale jsou tu hezčí pláže, které navštívíme raději.

GIALOS BEACH – Pláž Gialos

Na tuto pláž jsme dostali doporučení od Češky, která už nějakou dobu na Lefkadě žije. Prý se tam dřív dost sjížděli karavany, obytňáci a lidi se stany. Jenže příjezdová cesta byla poničená zemětřesením a tak tam teď už moc nikdo nejezdí. Rozhodli jsme se to zkusit, protože jsme plánovali, že bychom se tam na celý den vykempili a třeba někoho i potkali. Jenže! Cesta už sice průjezdná byla a my myslíme, že i v celkem dobrém stavu, ale oni jí prostě v sobotu zalívali asfaltem. Takže smůla. Tuto pláž jsme bohužel neviděli.

EGREMI BEACH – Pláž Egremi

Přezdívaná také jeko „Řecký Karibik“ rozhodně stojí za návštěvu. Prý nejhezčí pláž Evropy! Alespoň to jsme se dočetli na internetu. Na pláž jsme se samozřejmě celý natěšení vydali. Jenže!! Odbočujeme na pláž a vidíme ceduli, že pláž je uzavřena. Nechce se nám tomu věřit a tak pokračujeme po cestě. Jenže!! Dojedeme opravdu ke staveništi a není možné projet dál. Michal vystupuje a ptá se, jak dlouho potrvají opravy silnice. Mysleli jsme, že bychom se třeba za dva tři dny vrátili. Jenže!!! Pán Michala informoval, že cesta bude uzavřena celé léto 🙁 SAKRAAAAA. No a jiná cesta tam nevede. Dá se tam dostat akorát lodí, která vozí turisty a ta jak později zjišťujeme stojí 15éček na hlavu.

No co se dá dělat. Prostě ji vynecháváme a jedeme dál.

PORTO KATSIKI BEACH – Pláž Porto Katsiki

Tak tahle pláž je náš TOP Lefkady. Sjíždíme k ní opět z kopce a parkujeme na asfaltovém parkovišti. Hned k nám přijde týpek a chce 5euro za parkovné. COŽE!! Platit se nám to nechce……ale zeptáme se ho, jestli tam můžeme zůstat přes noc a on souhlasí. Takže vyplázneme 5 éček, necháme Vítka slunit se na parkingu a jdeme k dolů k pláži. Z vrchu se nám otvírají krásné výhledy na tyrkysové moře a menší pláž (cca 300m), která ho lemuje a nad ní se tyčí jak jinak než bílé útesy. Famózní výhled.

Pláž jako z Karibiku?? Haha…. ale ona tak vypadala.
Fakt že jo!!

Ta Egremi přece nemohla být hezčí, protože tohle je prostě top. Míjíme několik občerstvovacích stánků a sejdeme několik schodů na oblázkovou pláž. Ručník a věci si rozložíme ve stínu útesů a vyrážíme se okoupat. Moře nás příjemně chladí a vlny do nás naráží, tak že nám slaná voda šplouchá do očí. Na šnorchling to tu opět moc není, protože větší vlny čeří vodu a není nic moc vidět. Ale výhled z moře směrem k pláži na útesy, které celou pláž obklopují stejně jako zeleň na vrcholcích, je prostě famózní. Je tu celkem dost lidí a mezi nimi i Češky ve středních letech. Ne této vysněné pláži trávíme zbytek dne. Dokonce se bavíme nad tím, jak po pláži opakovaně pobíhají zmatení poslíčci a doručují objednané jídlo z blízké restaurace 😀 No nechtěla bych ty schody běhat pořád dokola tam a nahoru 😀

Později se vracíme do našeho bydlíka a trávíme v něm zbytek dne. Využijeme i venkovní sprchu, která je na jednom z parkovišť k dispozici hned vedle toalet. Pak si roztáhneme postel a z ní pozorujeme krásný západ slunce.

Noc zde byla klidná a my vstáváme po 6 hodině, abychom toho dnes hodně stihli. Dáme si ranní rutinu a pořídíme nad skalami fotky s panoramatickým výhledem.

Kdyby se tu neplatilo to parkovné, tak bychom tu nějaký čas pobyli, takhle ale dopoledne odjíždíme dál.

MYS DOUKATO

Tento krásný mys je nejjižnějším bodem ostrova a dominuje mu maják. Přijíždíme k němu jak jinak než po klikatých silnicích, které jsou tu v dost dobrém stavu. Parkujeme na malém asfaltovém parkovišti nad nímž se hrdě tyčí mohutný maják. K němu si to pak štrádujeme kousek do kopce po svých. Z vrchu se nabízí poutavé výhledy na okolní útesy a moře všude kolem. Přelézáme i menší plot abychom mohli pořídit nějaké fotky a videa bez plotu v záběrech. Když se nabažíme výhledy, vracíme se zpět na parkoviště, sedáme do Vítka a frčíme si to dál.

O krutém konci poetky

Pokud sáhneme hlouběji do antiky, objevíme nešťastný příběh básnířky Sapfó, která se prý měla ze skalisek mysu Doukato vrhnout do mořských vln kvůli nešťastné lásce. Není to ovšem pravda, neboť krásná umělkyně prožila svůj život na ostrově Lesbos, kde vedla dívčí kroužek.

VASSILIKI

Je turistické středisko s přístavem na jihu Lefkady nacházející se v zálivu. V tomto městečku jsme se zdrželi jen pár hodin. Zaparkovali jsme Vítka u přístavu, kde jsme ho nechali odpočívat a šli jsme se porozhlédnout po okolí. V centru je spoustu obchůdků se suvenýry, cukráren, barů a restaurací, do kterých nás lákají na pozdní snídani nebo oběd. Z přístavu vyplouvají výletní lodě, které vás dovezou právě na Egremi beach, jak jsem se u ní o tom zmiňovala a je tu krásný výhled na nádherné pohoří za městem.

Toto přímořské město je známe jako ráj surfařů. A o tom jsme se sami přesvědčili. V den kdy jsme tam byli, se tam zrovna konali nějaké závody ve windsurfingu. Foukal tu silný vítr, takže jim to na moři dost svištělo. Na druhé straně od centra a přístavu se nachází oblázková pláž s pár lehátky a zázemím pro windsurfing. Na této stravě jsme se zastavili v místní taverně na gyros a vychlazení pivko. Seděli jsme na venkovní terase s výhledem na moře a závodící windserfy. Za dva gyrosy (celkem malé) a dvě lahvová pivka jsme zaplatili 11euro.

Jsem v půlce svého pivečka a už to na mě působí. Sakra! 😀 No a když ho dopiju, tak jsem celkem líznutá 😀 Sranda. Michal je unavený ze sluníčka a tak se po pláži vracíme do Vítka. Neodoláme a rozděláme si postel a na chvilku si odpočineme. Já jsem prý během chvíle zabrala….no jo no. Pivko v takovém teple mě docela sestřelilo a já jsem byla společensky unavená. Po probuzení opouštíme tento bod v naší trase a svištíme si to dál.

VODOPÁDY NIDRI

K tomuto místu se dostáváme po silnici, která se nachází v přírodě kousek od městečka Nidri. Na konci cesty je menší parkoviště a tam necháváme Vítka vychladnout ve stínu.

Dál vyrážíme jen já a Michal po svých. Všimneme si, že říční koryto je suché a my máme obavy, zda nějaký vodopád vůbec uvidíme. Procházíme kolem místní restaurace s venkovním posezením, vedle které už teče malý potůček. Tak že by přeci?!

Pokračujeme dál po udržované stezce podél skal a stromů, přes které neproniknou paprsky sluníčka. Podcházíme otvorem(takovou dírou) ve skalce a pak už jen pár schodů k hlavnímu velkému vodopádu. Je tam a je hezký, jen v něm nepadá tolik vody jako normálně, protože letošní rok je tu obrovské sucho.

Voda stéká do jezírka pod ním, které zahalují vysoké skály. Jezírko okupují místní mlaďáci a koupají se v něm. Taky jsem to chtěla prubnout, ale nevypadá to, že by se v brzké době chystali odejít. Proto se otáčíme a vracíme se po stejné cestě.

„Já tu koupačku prostě dám!“

Já takový milovník vody neodolám a vlezu do jezírka u menšího vodopádu, který je trochu níže. Voda je studená a po chvíli je mi v ní chladno. Chvilku se tam okoupu a pak už šlapeme zpět k našemu domovu a dáváme si v něm na posilněnou nás oblíbený horký cereální nápoj. A pak jedeme dál přes město Nidri, které si prohlížíme jen z okýnka. Je tam však spousta turistů, protože Nidri je velice vyhledávané turistické středisko.

MILOS BEACH – Pláž Milos

Skrytá pláž nacházející se vedle letoviska AGIOS NIKITAS. Nepřelidněná oblázková pláž a otevřené moře. Krása.

„Pokud má Egremni nějakého rovnocenného soupeře, pak je to právě pláž Milos, kde vládne klid a pohoda.

Není totiž běžně přístupná a pokud se na ní chcete dostat pěšky, musíte překonat velký kopec.“

– Toto je informace, kterou jsme předem měli k dispozici někde z netu a tak jsme Milos odkládali až na poslední den. Dokonce jsem někde na diskuzním fóru četla, že se nějací Češi snažili informovat, zda se tam dá dostat a zda je cesta dobře přístupná. Evidentně má dost lidí obavy než se tam vydají.

Takže abych předešla všem předpokladům, obávám a očekáváním : Dá se tam dostat a úplně v pohodě.

My jsme zaparkovali Vítka u silnice ve městečku A.Nikitas, kde jsou parkovací místa a dál šli pěšky. Prošli jsme kousek přes udržovanou pěší zónu lemovanou restauracemi a obchůdky až jsme narazili na ukazatel Milos beach. Ten nás vedl doleva a my tak zdolali několik schodů, které se proměnily v cestičku vedoucí na vrch kopce mezi stromy a keři. Odtamtud se vám za odměnu nabídne famózní výhled na ukrytou pláž, která z vrchu vypadá naprosto úchvatně.

No a pak už jen cesta dolů, abychom se dostali na písek a k moři. Takže zdoláváme několik schodů prudce dolů, ale není to tak hrozné. Čekali jsme mnohem horší cestu. Dokonce míjíme i lidi v důchodovém věku, kteří si to pomalým tempem dávají. Takže to jde! 🙂
A protože Řekové jsou moc líní, aby absolvovali cestu sem, není tu přelidněno. My tu byli dopoledne a byla to naprostá paráda, kdy tu s námi bylo jen pár lidí. Kolem oběda už se začali scházet a věříme, že odpoledne jich tu bylo mnohem více, ale my kolem 13h pláž opouštěli.
Na pláži jsme vegetili celé dopoledne. Slunili jsme se, užívali si moře a sluníčka. Krása! Tahle pláž se mi asi líbila nejvíc! Byl tam totiž klid a já si mohla v klidu vychutnávat řádky knihy „Já poutník“, která mě fakt bere. Michala ale nebralo polehávání a slunění se, tak se vydal po schodech zpět na kopec, kde skrytou pěšinou objevil pozůstatky mlýnu, který jsme viděli z moře. V řečtině je to totiž Milos psána MYLOS s tvrdým a to znamená mlýn. Mlýnů tu dřív bylo několik, my objevili pozůstatky aspoň tohoto jednoho.

No a celkové shrnutí k Lefkádě? Myslím, že jste pochopili z vět výše, že ta se nám prostě líbila. Takže k Lefkadě už jen jedno slovo: TOP!

Jo a jestli jste si všimli, že občas píšu Lefkada krátce a podruhé Lefkáda s dlouhým a, tak to není proto, že jsem negramotná 😀 Prostě se používají obě možnosti 🙂 To jen tak, kdyby si někdo z vás chtěl rejpnout 😀

Když budete uvažovat, jaké místo pro dovolenou v Řecku zvolit, určitě neopomeňte na tento kouzelný ostrov 🙂